Universitas Islam Malang Conference, International Conference on Islam and Global Civilization

Font Size: 
TEACHER CREATIVITY IN INCREASING STUDENT INTERESTS IN LEARNING AMIDT COVID 19 PANDEMIC
Joko Prayudha.S

Last modified: 2021-07-10

Abstract


Abstract

Pembelajaran yang sukses ditentukan oleh berbagai faktor, salah satunya ialah minat belajar yang dimiliki oleh para siswa. Akan tetapi dengan adanya pandemi virus corona telah mengehentikan pembelajaran secara tatap muka menjadi pembelajaran daring. Di sinilah peran guru dituntut untuk memahami sejumlah model dan desain pembelajaran agar mampu menumbuhkan minat belajar para siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menginvestigasi kreativitas guru dalam meningkatkan minat belajar siswa selama pandemi covid 19. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah kualitatif dengan menggunakan pendekatan studi kasus. Dalam pengumpulan data menggunakan kuesioner dan interview. Populasi dalam penelitian ini ialah semua guru yang berada di PAUD Anak Hebat Rejang Lebong. Adapun responden dalam penelitian ini ialah 5 guru yang mengajar di PAUD Anak Hebat Rejang Lebong yang dipilih secara random. Hasil penelitian menunjukan bahwa guru menggunakan berbagai cara untuk meningkatkan minat belajar siswa diantaranya dengan menggunakan metode hibur dan pelibatan siswa dalam pembelajaran secara langsung, serta memberikan motivasi dan semangat kepada siswa.

Kata Kunci: Kreativitas guru, minat siswa, pandemi covid 19

Abstract

Successful learning is determined by various factors, one of which is the students' interest in learning. However, the existence of the corona virus pandemic has stopped face-to-face learning to becoming online learning. This is where the role of the teacher is required to understand a number of learning models and designs in order to be able to foster students' interest in learning. This study aims to determine and investigate teacher creativity in increasing student interest in learning during the Covid 19 pandemic. The method used in this research is qualitative using a case study approach. In collecting data using questionnaires and interviews. The population in this study were all teachers who were in PAUD Anak Hebat Rejang Lebong. The respondents in this study were 5 teachers who taught at PAUD Anak Hebat Lebong who were selected randomly. The results showed that the teacher used various ways to increase student interest in learning, including using the entertaining method and involving students in direct learning, as well as providing motivation and enthusiasm for students.

Keywords: Teacher Creativity, students interest, covid 19 pandemic


Full Text: PDF